Roztocze. Pozostałości Grodów Czerwieńskich we wsi Sąsiadka, powiat zamojski, gmina Sułów (fot. Paweł Marczakowski)
Podczas 31. Sesji Międzynarodowej Rady Koordynacyjnej Programu Człowiek i Biosfera UNESCO (ICC MAB), która odbyła się w Paryżu w dniach 17-21 czerwca 2019 r., na listę Rezerwatów Biosfery UNESCO został wpisany Transgraniczny Rezerwat Biosfery „Roztocze”, składający się z rezerwatów na terenie Polski i Ukrainy. Jego tereny rozciągają się od Kraśnika w Polsce do Lwowa na Ukrainie.

Roztocze to malowniczy region o wielkich walorach przyrodniczych i kulturowych, ważny korytarz ekologiczny o dużej bioróżnorodności, obejmujący obszary lessowe, niewysokie wapienne wzgórza porośnięte lasami oraz pokryte wstęgami pól, głębokie doliny rzek oraz złoża wód mineralnych i drewna kopalnego.

Rezerwat jest odwiedzany przez około 600 tysięcy turystów rocznie. Mieszka tu około 160 tysięcy osób, których utrzymanie zależy głównie od rolnictwa, leśnictwa i turystyki.

Wpisanie Rezerwatu na Światową Listę Rezerwatów Biosfery UNESCO umożliwi szerszą promocję regionu, rozwinięcie turystyki i infrastruktury oraz wpłynie na umocnienie tożsamości kulturowej jego mieszkańców.

Światowa Sieć Rezerwatów Biosfery UNESCO obejmuje 701 rezerwatów biosfery w 124 krajach na całym świecie. Transgraniczny Rezerwat Biosfery „Roztocze” jest jedenastym rezerwatem biosfery w Polsce, piątym o charakterze transgranicznym.

W sumie rezerwatów biosfery UNESCO jest w Polsce już 11, są nimi:

  • Rezerwat Biosfery Babia Góra (1977, stracił swój status w 1997, odzyskał w 2001)
  • Białowieski Rezerwat Biosfery (1977)
  • Rezerwat Biosfery Jezioro Łuknajno (1977)
  • Słowiński Rezerwat Biosfery (1977)
  • Międzynarodowy Rezerwat Biosfery „Karpaty Wschodnie” (1992, polsko-słowacko-ukraiński)
  • Tatrzański Rezerwat Biosfery (1992, polsko-słowacki)
  • Karkonoski Rezerwat Biosfery (1992, polsko-czeski)
  • Rezerwat Biosfery Puszcza Kampinoska (2000)
  • Transgraniczny Rezerwat Biosfery „Polesie Zachodnie” (2012, polsko-białorusko-ukraiński)
  • Rezerwat Biosfery Bory Tucholskie (2010)
  • Transgraniczny Rezerwat Biosfery Roztocze (2019)

źródło: http://www.unesco.pl/article/1/roztocze-wpisane-na-swiatowa-liste-rezerwatow-biosfery-unesco/

Staw Echo, miasto Zwierzyniec, pow. zamojski, Roztoczański Park Narodowy (fot. Cezary Wojtkowski)
Roztoczański Park Narodowy (fot. Józef Babij)
Roztocze (fot. Paweł Marczakowski)
Mapa regionu Roztocze (wikimedia.org)

https://roztoczewita.pl/transgraniczny-rezerwat-biosfery-unesco-roztocze/

https://en.unesco.org/galleries/roztocze-biosphere-reserve-poland

https://dobrewiadomosci.net.pl/32735-roztocze-dolaczylo-do-swiatowej-sieci-rezerwatow-biosfery-unesco/

http://www.carpatiabiznes.pl/wydarzenia_i_aktualnosci,roztocze_dolaczylo_do_swiatowej_sieci_rezerwatow_biosfery_unesco_decyzja_zapadla_w_ubieglym_tygodniu_w_paryzu.html

https://www.radio.rzeszow.pl/wiadomosci/22898/roztocze-czescia-swiatowej-sieci-rezerwatow-biosfery-unesco

https://elubaczow.com/2019/06/21/transgraniczny-rezerwat-biosfery-roztocze-wpisany-na-liste-unesco/

http://roztoczanskipn.pl/pl/galeria/galeria-zdjec

18 nowych obszarów Światowej Sieci Rezerwatów Biosfery (dwanaście z nich znajduje się w Europie, jeden w Polsce):

https://podroze.onet.pl/aktualnosci/roztocze-czescia-swiatowej-sieci-rezerwatow-biosfery-unesco/h83gm67

https://en.unesco.org/news/18-new-sites-join-unescos-world-network-biosphere-reserves

Rezerwaty  biosfery UNESCO w Polsce:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezerwaty_biosfery_w_Polsce

45 myśli w temacie “Roztocze zostało wpisane na Światową Listę Rezerwatów Biosfery UNESCO!

    1. Chciałbym sprawdzić sobie, gdzie w Polsce są takie rezerwaty, żeby sobie z rodzinką na weekend pojechać i się trochę pozachwycać. Wszedłem na źródło artykułu ale nie mogę się tam odnaleźć. Skąd wzięta została ta mapka obrazująca granice „Roztocza”?, może gdzieś tam są mapki pozostałych rezerwatów.
      Pozdrawiam.

  1. Moje kochane rodzinne Roztocze. Tam chciałbym, jeśli to możliwe, zemrzeć. Opuściłem takie piękne tereny, ale zobaczymy, co będzie się działo…….. Heja… Tam na pewno śpiewają ptaki w tym momencie. Nawet wiem, jakie gatunki….. Hej.

    1. Podoba mi się Twoja pasja. Kochasz ptaki i znasz się na nich.
      Piszesz też wiersze, dlatego uważam Ciebie za Romantyka.
      Podoba mi się to u Ciebie.

      1. Moja żona twierdzi, że nie jestem romantyczny. Dzięki za pochlebne słowa. Tak. Kocham ptaki. Kumpel, który mnie nimi zainteresował, albo ja się zainteresowałem, patrząc na niego, zmarł, zostałem z pasją sam. Hej. 🙂

  2. Ale tam cudnie! Czysta natura. Widoki zapierające dech w piersiach. Patrzeć i milczeć: zachwycać się. Karmić duszę.

  3. Ach cudne Roztocze – piękne, magiczne… tam mój rodzinny dom i piękne wspomnienia z dzieciństwa…
    Byłam w lipcu zeszłego roku w domu tym — wybudował go mój dziadek, doskonale pamiętam klimat tamtej wsi – drewniane płoty, stodołę, drewniane wozy, odwiedzających się sąsiadów i pomoc jaką sobie wszyscy okazywali…
    Pamiętam to, co było rok temu – rok temu przyjechałam do swojej wioski w fatalnym stanie – z życiem, które legło mi w gruzach…
    Pamiętam doskonale, jak chciałam kopać wtedy grób dla siebie samej, ale zabrakło mi odwagi, albo nie miałam nawet na to siły.
    Pamiętam, jakie ukojenie przyniósł mój Dzień Płaczu, a było to dokładnie 19 lipca – od samego rana płakałam i płakałam, było mi tak bardzo źle, ale też nie mogłam powstrzymać tego płaczu, płakałam prawie nieustannie.
    Pogoda płakała ze mną – tego dnia padał deszcz i była burza.
    Ulewa. Zaczęły błyskać błyskawice i strzelać pioruny, mój brat znalazł mnie schowaną w krzaku czarnej porzeczki, wręcz przybiegł po mnie. Objął mnie i podtrzymując, zaprowadził do domu, do pokoju, i przykrył kocem. Usnęłam…
    a potem już nic nie pamiętam…
    Wypłakałam się tego dnia chyba za wszystkie czasy…
    Co za ulga…
    Brat przywoził do domu wodę ze źródełka i opiekował się mną.
    A ze swoją córką i jej koleżanką odwiedziłam magiczną wioskę Szur – po wielu, wielu latach – stwierdziłam, że mogłabym tam zamieszkać… Na pewno chciałam zostać w niej dłużej.
    Na pewno tam wrócę 🙂
    KORA .Kołysanka z Roztocza’> https://www.youtube.com/watch?v=H1trE0oZZsM
    KSIĘŻYC .Kołysanka’ https://www.youtube.com/watch?v=3p7_w3zOdG8
    /ja śnię
    ty śnisz

    ja jestem czar
    ty jesteś grzech
    ja jestem egida
    ty jesteś miecz aaa..

    ja życia czerwień
    ty śmierci błękit
    ja jestem z miritu
    ty jesteś z figi

    ja śnię
    ty śnisz

    ja jestem miasto
    ty jesteś wieża
    we mnie jest studnia
    w tobie są skrzydła aaa…

    ja jestem księżyc
    ty jesteś słońce
    mam w oku perłę
    masz w oku krzemień

    rzeko płyń dalej
    ogniu zabłyśnij
    w sen mnie zacałuj
    bez snu mnie wyśnij

    ja śnię aaa… aaa… aaa…
    ja śnię aaa…
    ty śnisz
    dobranoc/

      1. Proszę.

        .https://www.youtube.com/watch?v=h4rZE_J1beA

        ‚To ja byłam na drodze,
        Ale mnie nie widziałeś.
        Dla zbyt wielu wybiła godzina,
        Lecz nigdzie w pobliżu.

        To ja byłam na drodze,
        Ale wciąż mnie nie widziałeś.
        A później błyski i wybuchy!

        Drogi dobiegają końca
        Pokonujemy dystans, ale osobno.

        Jestem burzą i jestem cudem!
        I błyski i upiory
        I gwałtowne wybuchy!

        Nie wiem, o co jeszcze prosić,
        Miałam tylko jedno życzenie.

        To o tobie i o słońcu.
        Poranny pośpiech,
        Historia mojego stwórcy,
        To, co mam i czego pragnę.

        Mam słuch absolutny.
        Tnę i kłuję.
        I co jeszcze tam jest?

        Drogi dobiegają końca
        Pokonujemy dystans, nadal osobno.

        Jeśli jestem burzą, jeśli jestem cudem,
        Czy będę mieć błyski, upiory
        I gwałtowne wybuchy?

        Nie mam dokąd pójść,
        A ty też masz swoje tajemnice.

        Nie wiem o co jeszcze prosić,
        Miałam tylko jedno życzenie.’

    1. Chciałam napisać wszystkim tu czytającym, że moje życie te sprzed roku całkowicie się odmieniło…
      To dosyć długa historia, ale samej trudno mi uwierzyć jak bardzo… Bardzo na plus 🙂
      Nieustannie się przemieniało i ten proces trwa nadal 🙂

      Uroczyście ogłaszam, że tym razem 19 lipca będzie Dniem Radości i tak już zostanie 🙂
      To będzie piątek…
      Piątek 19 lipca Dniem Radości !

      Będę się tego dnia śmiała i śmiała… bez końca…
      w dodatku już pełnymi zębami 🙂 od dentysty Maćka, który to ma najlepszy gabinet na świecie – z pomarańczowym fotelem, kolorowym wyposażeniem, bordowymi meblami… Sam zaś ubiera się w pomarańczową bluzkę i granatowe spodnie.
      W gabinecie narzędzia są .ukryte’ przed pacjentem, a w gabinecie nie czuć żadnych stomatologicznych zapachów.
      W żadnym gabinecie nie czułam się tak dobrze i bezstresowo jak u niego. To taki totalnie domowy bardzo przyjazny i gabinet.
      Ale to tak na marginesie.

      RADOŚĆ JEST PROSTA.
      Pamiętajcie o tym 🙂
      Długo zastanawiałam się, jaką piosenkę tu umieścić… i przypomniał mi się film .Monsunowe wesele’ i piękna muzyka do niego.
      I ta radosna piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=n0m06nxUFis

  4. Pozdrawiam serdecznie moja córkę i jej dwie kuzynki – dziewczyny spędzają właśnie wakacje na Roztoczu… kolejny rok z rzędu.
    Również mojego znajomego, który specjalnie ze Stargardu w woj. zachodniopomorskim przyjechał, by zobaczyć i pobyć w tych pięknych terenach. Tak bardzo mu się spodobało i wszystko go urzekło, że powiedział, że chce tam zamieszkać w przyszłości.
    Michał Lorenc .Taniec Eleny’ https://www.youtube.com/watch?v=SKk6Dn9gLic

    1. Melisso i ja bym tam chętnie na zawsze zamieszkała, gdybym tylko mój przynależny mi z Prawa Jedynego 1 hektar tej przepięknej krainy od „nierządu” naszego KRAJu wreszcie dostała. 🙂 🙂

      Na razie jestem jeszcze w fazie marzeń, a że marzenia są nasionami rzeczywistości, a ja je już bardzo dawno wysiałam, więc czekam na wykiełkowanie realne.

      Pięknego dnia Ci moja droga życzę. ❤

      1. SłowiAnko Kochana, „nasz” nierząd warszawski nie jest właścicielem Matki Ziemi, więc ja osobiście akurat od niego nie oczekiwałbym Jednego Hektara Szczęścia.

        Mój Jeden Hektar Szczęścia przyjdzie do mnie sam – gdy wyczuje, że już jestem na niego prawdziwie gotowy. Ciebie, Droga Aniu, Twój Jeden Hektar Szczęścia też sam odnajdzie… 🌻

        🌳🌳🔆🌳🌳

  5. Wszystko jest nasze. To my jesteśmy właścicielami ziemi, nie rządy-nierządy. 🙂
    Ptaki sobie mieszkają, gdzie chcą (szkoda tylko, że tym, które mieszkają na drzewach, ludzie ścinają drzewa). Nikogo nie pytają, czy im wolno mieszkać tu, czy tam…. Pozdrawiam…

    1. Może nie „właścicielami”, a raczej Kosmicznymi Pielgrzymami na niej… 🙂

      *

      „Ptaki sobie mieszkają, gdzie chcą (szkoda tylko, że tym, które mieszkają na drzewach, ludzie ścinają drzewa)”.

      Tak, arogancja człowieka na planecie Ziemia to temat socjologicznych badań wielu zaawansowanych cywilizacji kosmicznych. Jesteśmy galaktycznymi jaskiniowcami…
      Czuję się cholernie samotnie na naszej przepięknej planecie… 😦

      1. TAW pisze: „Ciebie, Droga Aniu, Twój Jeden Hektar Szczęścia też sam odnajdzie… ”

        TAW ależ ja to wiem, tylko, że w moim młodym 🙂 wieku czas który nie istnieje 🙂 jednak mi mówi, że mogę za tego życia nie załapać się na swój kawałek ziemskiego RAJu 1 hektara, a którym jeszcze jak na razie zarządzają nasze durne nierządy, i z tym się też trzeba liczyć.

        Gdybym teraz wiedziała gdzie znajduje się ten mój wymarzony i przynależny mi 1 hektar, to jak boso dzisiaj stoję poszłabym go zalesić moimi Dąbkami, które w tym roku obrodziły w moim, nie moim ogrodzie w dużych ilościach.

        Na razie przy każdym wbiłam zielony palik i przy obecnej suszy codziennie każdego podlewam.
        Jeden sfotografowałam i przesyłam Ci, byś pod moim wpisem umieścił jego „uroczą podobiznę” 🙂 🙂

      2. „Czuję się cholernie samotnie na naszej przepięknej planecie… 😦”
        TAWie, znam Ciebie jedynie „wirtualnie”, ale przyznam się, że Ciebie Kocham jak Duchowego Brata. Jak kiedyś wchodziłem tu na Bloga, a jeszcze nie byłem zalogowany, spodobał mi się Twój charakter, poczucie humoru i szlachetność. Pewnych rzeczy może jeszcze nie rozumiem tak jak Ty, ale jesteś mi Bliski. Zabrzmiało to jak wyznanie miłosne 😀 Jesteś dla mnie inspiracją i dlatego napisałem kiedyś do Ciebie maile, które dotyczyły mojej relacji z Siostrą. Wiem, że z Ciebie fajny Gość.

      3. TAW-ciu: to gdzie Ani piękny dąbek??? Obijasz się Kochany …obijasz….😀🌳🌳🔆🌳🌳
        PS. Chyba to ważne, bo właśnie przed chwilą niezwykle nisko przeleciał F16, ale dosłownie nad domami narobił huku jakby zamierzał mnie przestraszyć…ale ja się tylko do niego uśmiechnęłam i pobłogosławiłam. Poczułam dziwny ból z tyłu głowy, ale odleciał na dobre.

      4. Pozdrawiam z Krasnobrodu na Roztoczu. Ogólnie cisza. Śpiewają tylko pierwiosnki, trznadle, dzwońce i jaskółki. Ale idąc rano w stronę Szuru, nie słyszałem przez dłuższy moment żadnego śpiewu.

      5. Na Roztoczu cisza, ale niektórzy skrzydlaci bracia śpiewają. Dzwoniec, piecuszek, zięba i trznadel. Ten ostatni jest niezmordowany. Śpiewa nostalgicznie, ale pięknie, bo prosto. Howgh…..

      6. „Czuję się cholernie samotnie na naszej przepięknej planecie… 😦”

        Nieraz mi sie wydaje, ze tu jest „kilka ludzkosci”…jak gdyby to nie byla ta sama ludzkosc…
        A wokolo prawie wszyscy mowia, ze coraz mniej dobrych ludzi, ze „wszyscy”…no, prawie wszyscy, interesuja sie mamona, sa zawistni, itd.

        Jak to jest z ta zmiana ?
        Zmiana swiadomosci nie wystarczy bez zmiany wibracji serca.

        A z sercem ?
        Popatrzcie ile osob odpowiada, gdy ktos na blogu da znak, ze jest mu smutno, ze ma problem, ze „babcia w szpitalu” ? Pozdrawiam Ciebie Mir Slavie i zycze zdrowia i energii Twojej Babci !

        Obserwuje : mniej wiecej trzy osoby !
        A ile pisze ?

        A ile czyta ?

        Co zdecyduje o zmianie ?
        Wibracje Serca czy wibracje Umyslu = Swiadomosci ?

        Przeciez odpowiedz znacie.

  6. „Moja żona twierdzi, że nie jestem romantyczny.”
    Przyznaje, że ja mam w sobie coś z Romantyka, ale nie wyglądam na niego. Słyszałem opinię na swój temat ( również od kobiet ), że mam „męski wygląd”, wyglądam na twardziela. Nawet moja Siostra mi kiedyś powiedziała, że jestem męski 😄. Jednak w duszy mam sporo Romantyzmu…

  7. „No to musimy się spyknąć bardziej intymnie… 😜”
    😀
    Z Anią mam chęć zatańczyć oberka, wytarmosić z miłością Atenkę-Arkonkę ( Arkonko, wybacz, ale tak na mnie działasz 😉 ) Uścisnąć MI, poznać Krysie, Justynę, uścisnąć dłoń devinga, Czcibora itd.
    Oczywiście, jak będziemy już w Wolnym KRAJu

  8. „To będzie piątek…”
    Piątek jest akurat moim ulubionym dniem tygodnia.
    Moją ulubioną liczbą 5 a także 23.

  9. Czy wiecie jaka temperature zapowiadaja u mnie na piatek? 43 C ze wspolczynnikiem wilgotnosci. No i oczywiscie burze. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Ostatnio ominela nas potezna burza. Przesunela sie w kierunku Ottawy.
    Od kilku dni dzien po dniu mamy temperature w granicach 36-38 C.

    Co dzien na naszym plocie siedzi albo rudzik, albo czerwony kardynal. Siedzi i patrzy w okno albo chodzi po trawie.
    Rudzik – symbol nadziei i odrodzenia
    Kardynal – (wedlug Indian polnocnoamerykanskich) duchowy poslaniec

    Wiecie co zauwazylam? Zwierzeta, ktore przychodza do naszego ogrodka nie sa juz takie plochliwe. Golebie, rudziki, kardynal (zakladam, ze przylatuje ten sam), zajace, pregowiec amerykanski (wiewiorka ziemna). Usuwam chwasty a one pol metra ode mnie. Gdy wstaje cofaja sie i czekaja na moj ruch. Biore narzedzie, zmieniam pozycje, a one dalej pija wode. Widac nie czuja zagrozenia.

      1. Pamiętam pamiętam 😀 😀
        om nom nom nom (ale mnie nastroiłaś po niemiłej pobudce tymi ŁąkiŁan z innej wiadomości 😀 )

        😀 😀 😀

  10. Tę piosenkę dedykuję wszystkim, których kocham
    oraz wszystkim którzy marzą i obrazują swe marzenia.
    Wszystko jest możliwe 🙂

    ŁĄKI ŁĄN ,Pora ar’
    Urok twój, woń, wpływ, czar, aury żar
    Tyś mój cud, na jawie sen, losu dar
    Jak zawsze, wszem wobec, ze wszech miar
    Kocham cię Pola Ar!
    Jedna droga, droga mi, droga znana
    Toż nie ma co, wchodzę w to po kolana
    Dola ta bez udawania udana
    Bez łez i żalu, bólu, gniewu, pretensji, swar
    Ar!
    Kocham cię, kocham cię o Pola Ar!
    Tyś jest ostoja ma, sztandar, fanfar
    Kocham cię, kocham cię i wierzę w nas
    Każdym porem, każdą z wiar
    O Pola Ar
    Ty i ja, gwiazdy dwie, jeden świat
    Jedna moc, uczucia charyzmat
    Ożywczy miłosnych fal bezmiar
    Kocham cię Pola Ar!
    Jedna droga, droga mi, droga znana
    Toż nie ma co, wchodzę w to po kolana
    Dola ta bez udawania udana
    Bez łez i żalu, bólu, gniewu, pretensji, swar
    Ar!
    Kocham cię, kocham cię o Pola Ar!
    Tyś jest…’

Dodaj komentarz